Selasa, 15 Mac 2016

Program Mobile Community Transformation Centre (Mobile CTC)

Program Mobile Community Transformation Centre (Mobile CTC) merupakan suatu Program di bawah Jabatan Ketua Menteri. Program ini merupakan cabang di bawah Program UTC di di bawah Kementerian Kewangan Malaysia.

Apakah objektif / tujuan Mobile CTC diadakan

i. Mobile CTC adalah salah satu inisiatif Strategi Lautan Biru Kebangsaan (National Blue Ocean Strategy - NBOS). Ia merupakan himpunan pelbagai perkhidmatan bergerak Kerajaan merentasi pelbagai Kementerian, Jabatan dan Agensi Kerajaan. Mobile CTC disasarkan kepada penduduk luar bandar dan pedalaman yang tiada akses mudah kepada perkhidmatan asas   Kerajaan. Oleh yang demikian, Kerajaan memutuskan untuk membawa perkhidmatan-perkhidmatan ini (yang ada ditawarkan di UTC & RTC) ke kawasan pendalaman melalui Mobile CTC.

ii. Kementerian Kewangan melalui Unit Strategi Nasional (NSU) telah diamanahkan untuk menyelaraskan penubuhan dan pelaksanaan program-program Mobile CTCyang bertujuan untuk mendekatkan perkhidmatan penting kepada rakyat.  Program ini telah dilancarkan dengan rasminya oleh YAB Perdana Menteri di Pekan, Pahang pada 1 Mac 2013.

iii. Kementerian Kewangan melalui Unit Strategi Nasional (NSU) telah diamanahkan untuk menyelaraskan penubuhan dan pelaksanaan program-program Mobile CTCyang bertujuan untuk mendekatkan perkhidmatan penting kepada rakyat.  Program ini telah dilancarkan dengan rasminya oleh YAB Perdana Menteri di Pekan, Pahang pada 1 Mac 2013.

iv. Program Mobile CTC juga membolehkan bantuan kerajaan seperti BR1M, Baucer Buku 1Malaysia (BB1M) dan sebagainya dapat disalurkan terus kepada kumpulan sasar di kawasan luar Bandar. Sesi penerangan dasar-dasar Kerajaan juga dapat disampaikan terus kepada rakyat setempat tanpa melalui hebahan media massa atau elektronik. 

v. Selain daripada itu, Program Mobile CTC turut menyediakan platform untuk rakyat berhimpun mengeratkan silaturrahim baik dengan para petugas Mobile CTC lebih-lebih lagi sesama penduduk setempat.  Program-program seperti sukaneka, sukan rakyat, pertandingan mewarna kanak-kanak serta pertandingan mencari bakat bidang masakan dan nyanyian yang diadakan akan mengeratkan hubungan sesama penduduk setempat selain bergembira, bersosial dan memupuk semangat kesukarelaan dalam suasana harmoni. Ini boleh meningkatkan semangat  kekitaan dan kesejahteraan di kalangan rakyat.


Di Bengoh Resettlement Scheme (BRS), Padawan merupakan antara tempat yang sangat bertuah kerana telah dipilih untuk menjadi tapak Program Mobile Community Centre (Mobile CTC) buat pertama kalinya pada tahun ini. Program ini telah diadakan pada 11 hingga 13 Mac 2016 yang lepas.

Di bawah ini adalah antara beberapa aktiviti yang telah jalankan sepanjang Program ini dilaksanakan.

1. Pertandingan mewarna bagi kanak-kanak sempena program pada kali ini.

Sesi pendaftaran



Antara pameran yang di buka sempena Mobile CTC pada kali ini
Pameran daripada JPJ
Pameran daripada Biro Pengaduan Awam
Pameran daripada YAYASAN SARAWAK



Pameran daripada FAMA
Pameran daripada Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB)
Pameran daripada PDRM
Pameran daripada BOMBA

.
Pameran daripada TEKUN NASIONAL





Pameran daripada Angkatan Tentera Malaysia


Pameran daripada SEDC






Pameran daripada Kawasan Pembangunan Bersepadu (IADA) Samarahan

Pameran daripada RISDA Sarawak




Pameran daripada Majlis Perbandaran Padawan

Pameran daripada Lembaga Lada Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan